Meestal begint mijn dag met een boterham voor mijn dochter, kopje koffie voor mij, computer aan en dan eerst de e-mails behandelen die binnen zijn gekomen. Een aantal weken ging tijdens dit ochtend-ritueel de telefoon, of ik het leuk zou vinden om mee te werken aan een interview voor een eerstejaars student journalistiek…er zat wel haast achter vertelde Noor.

Tarieven ontvangen

Nou heb ik zelf tijdens mijn studie regelmatig op het scherpst van de deadlines gewerkt en ik weet hoe fijn het is om iemand te vinden die dan zondermeer mee wil werken aan een interview. De afspraak werd gemaakt en wat volgde was een ontzettend leuke ontmoeting en interview met een bevlogen student…lees onderstaand artikel geschreven door Noor Dekker!


‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe het werkt, maar wat het teweeg brengt’

Kaarten laten verdwijnen, gedachten raden of rubik’s cubes oplossen zonder ze aan te raken; illusionist Marc Woods draait zijn hand er niet voor om. Hij heeft maar een paar minuten nodig om je te laten twijfelen aan je eigen zintuigen. Terwijl het bijna op een zesde zintuig gaat lijken wat Marc doet, is goochelen toch iets wat iedereen kan leren. ‘Communiceren is het allerbelangrijkst, als je een beetje sociaal mens bent en er tijd in steekt, moet iedereen het kunnen.’
Door: Noor Dekker

Tegenwoordig verwondert Nederland zich over de trucs van illusionist Victor Mids bij het NPO3-programma Mindf*ck, maar Marc Woods keek als jochie maar al te graag naar Hans Kazan. Hoe hij dingen liet verdwijnen of tevoorschijn haalde, is voor een gemiddeld mens niet te begrijpen. “Als kleine jongen vond ik het al ontzettend interessant. Wat Hans Kazan deed, wilde ik ook leren. Voor m’n verjaardag kreeg ik toen een goocheldoos, maar op mijn 17e werd het pas serieus. Samen met een vriend gingen we naar een goochelwinkel waar ik een boek kocht met daarin de basisoefeningen van het goochelen. Hier kon ik mee oefenen tijden mijn werk in een bar. Het goochelen ging me steeds beter af, dus besloot ik om mee te doen aan een goochelwedstrijd waar ik boven eigen verwachting tweede werd. De winnaar van de wedstrijd vroeg me toen om af en toe voor hem in te vallen. Dat gebeurde steeds vaker en nu treed ik zelf op als illusionist.”

Dat de populaire programma’s zoals Mindf*ck een positief effect hebben op Marc’s agenda, staat vast. Mensen willen graag met eigen ogen zien of die verdwenen kaart niet ergens verstopt is, of dat de deelnemers van het programma geen acteurs zijn. Hierbij spelen de zintuigen van de toeschouwer een grote rol. Marc: “Als je live een truc uitvoert, kunnen mensen het zien, voelen of horen. Dit geldt niet voor de televisie, daar schakel je automatisch wat zintuigen uit. Zo is er geen tast, geen controle waar je kijkt, maar ook geen besef van tijd. Misschien zijn ze wel drie uur bezig geweest om een effect van twee minuten te bereiken. Als mensen zelf kunnen meekijken of voelen, weten ze dat er geen gebruik is gemaakt van acteurs.”

Soms lijkt het net alsof Marc gedachten kan lezen. Hoe weet hij welke kleur zijn proefpersoon in haar hoofd heeft? Op de keukentafel ligt tussen de rubic’s cubes en wat losse blaadjes de dvd ‘Learn Hypnosis’. Dit wekt vragen op, want heeft illusionisme dan met hypnose te maken? Marc beweert van niet: “Ik ben geïnteresseerd in hypnose, maar gebruik het niet voor mijn trucs. Nog niet in ieder geval, maar wie weet in de toekomst.” Hoe hij het dan wel doet blijft een raadsel. “Er zijn een paar trucs die ik weleens uitleg, maar lang niet alles. Een illusionist moet niet alles verraden. Als je informatie rijker wordt, ben je uiteindelijk een illusie armer, en dat is zonde van de beleving.”

Dat het misleiden van zintuigen centraal staat tijdens een truc, wordt duidelijk als Marc een onopgeloste rubic’s cube omhoog gooit en vervolgens opgelost opvangt. Hoe hij het voor elkaar krijgt, is zelfs vanaf vijftig centimeter afstand niet te ontraadselen. “Zicht is het belangrijkste zintuig bij goochelen. Alles wat we doen, proberen we zo visueel mogelijk te maken. Met verdwijntrucs maak ik bijvoorbeeld weleens gebruik van een rookpufje, dan versterk je een visueel moment met rook. Op de tweede plaats staat het gehoor. Er is een truc waarbij ik een munt laat verdwijnen en ‘doormidden breek’. Dat brekende geluid maak ik eigenlijk met mijn nagels. Door dat trucje met die nagels wordt het een hele andere dimensie en daarmee creëer je een magisch moment. Het moment dat ik daadwerkelijk het muntje laat verdwijnen is dan allang geweest!”

Op televisie mogen de trucs er misschien allemaal vlekkeloos uitzien, maar ook bij de beste illusionisten gaat er weleens iets mis. Zelfs Marc maakt af en toe een foutje. “Het is natuurlijk niet fijn als er iets niet goed gaat. Maar ach, dat kan iedereen gebeuren en daar moet je dan maar mee leren om te gaan. Omdat het live is, zien de toeschouwers ook dat het mislukt, waardoor ze merken dat ik ook maar een gewoon mens ben en geen tovenaar. Zo erg is een foutje maken dus niet en gelukkig gaat het meestal ook gewoon goed. Die verbaasde gezichten van toeschouwers zijn dan echt fantastisch. Het gaat erbij goochelen uiteindelijk niet om hoe het werkt, maar wat het teweeg brengt.”


Artikel / interview: Noor Dekker

 

 

Artikel / interview:
Noor Dekker