Manipulatie trucs
De verschillende stromingen binnen de goochelkunst hebben elk hun eigen vorm en feeling. De reeks artikelen die hierover gaan geven u een beeld op hoe dat nou in elkaar steekt! Vandaag aan de beurt…manipulatie!
Genres
- Close-up magic
- Mentalisme
- Illusies
- Stage magic
- Manipulatie
Manipulatie; In dit artikel gaan we in op één van de moeilijkste vormen van goochelen. Wat betekent het, hoe ziet het eruit, wie beoefenen deze kunst en een tipje van de sluier…hoe werkt het?
Manipulatie trucs worden gezien als één van de meest complexe vormen van de goochelkunst, vaak gebeuren manipulatie acts op het podium, dus wederom een sub-genre van Stage magic.
De hulpmiddelen die worden gebruikt zijn meestal kaarten, balletjes, linten, kaarsen maar ook pennen, potloden, vingerhoedjes (jazeker) en dat soort voorwerpen. Eén van de snelste manipulators ter wereld is Jeff McBride.
Bij een manipulatie-act laat de goochelaar in de meeste gevallen zien hoe goed hij geoefend heeft om zijn act tot in de perfectie te kunnen opvoeren. Maar hoe ziet het er nou uit? Vaak worden er tijdens een manipulatie-act een ogenschijnlijk oneindige reeks van kaarten uit de lucht geplukt, gevolgd door complete kaartwaaiers die uit het niets lijken te verschijnen. Andere manipulators doen dit met behulp van balletjes die tussen de vingers lijken te verschijnen alsof het niets is.
U zult begrijpen dat dit zonder een ijzersterke discipline niet leren is, er staat een spotlight op de goochelaar gericht en elk foutje zal worden gezien. Meestal eindigt zo’n act met het tevoorschijn halen (produceren) van een groot voorwerp. Een mooi voorbeeld hiervan is de act van een wereldkampioen Manipulatie Topas!
In Nederland?
Ook Nederland kent verschillende grootheden op het gebied van manipulatie, enkele namen zijn:
- Ger Copper (2e prijs WK 1976)
- Tel Smit (1e prijs WK 1967 1970)
- Fred Kaps (1e prijs WK 1950)
- Dion (1e prijs EK 2011)
- Harry Thiery (2e prijs WK 1964)
- Balsamo (3e prijs WK 1947)
- Marconick (1e prijs WK 1955)
Ook hierbij geldt dat het voor het publiek interessant wordt wanneer er een verhaal wordt verteld tijdens zo’n act. Vaak wordt er bij een manipulatie-act niet gesproken, dus het publiek vasthouden moet op een andere wijze. Wanneer een act dan een begin, een midden en een eind heeft dan krijgt zo’n act een andere lading.
Het moet een beetje in je zitten om als manipulator op te treden, persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om wel te spreken tijdens mijn shows…dus ik zal niet zo snel een manipulatie act maken. Wel kan ik enorm genieten van dit soort acts.
Ook een leuke goochelshow of meerdere goochelaars op uw feest?